onsdag 9 mars 2011

Kybä

Tionde klassen är till för att höja vitsord med ett extra år. På tian repeterar man allt från åk 7 till åk 9.
Lagstad har Esbos enda tionde klass, men det finns en annan tionde klass i H:fors, i Åshöjden, så det finns 2 10:e klasser i huvudstadsregionen. Jag tycker att tian är bättre än yrkesskola elr gymnasium, för en som har haft ca. 6.0-6.9 i medeltal efter nian. Tian är chill, i början när jag skulle på sommarlovet söka så var jag att tian kommer va tråkigt och allt, men det har varit allt annat än tråkigt. På tian är det också jätte lätt att höja medeltal tom. med 2.0 om man läser lite mera än vad man läste på 7-9.

Tiorna har många fördelar som ex. 7-9 inte har. Tiorna har eget rastrum där de får äta och dricka vad de vill, men i korridorena får man inte ens äta chokladstång elr dricka limu/ES. Det är det sämsta regeln i skolan, ex. i min förra skola fick man äta/dricka vad som helst på rasterna, och nångång t.o.m på timmarna. Men Lagstad är inte min förra skola, och vi kan inte ändra på reglerna som de har här i Lagstad, fast vi skulle vilja det. Tiorna är de enda som har stora skåp, 7-9 har tråkiga 0.5m skåp, i vilka det inte ryms något.

Klassen är också det bästa klassen jag har haft, när alla visste ”lika mycket” när de kom hit, så att ingen var nån ”Higge” elr någo sånt.

Man är frivilligt på tian, men ändå är lärarna stränga med förseningarna, anmärkningarna mfl. Men tiorna får göra vad de vill, och de får fara/gå vart de vill på håltimmarna och på rasterna.

Man kommer ändå att sakna tian efter året + att hela läseåret går jätte snabbt.

-Kybä forever<3 (:D)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar