fredag 18 februari 2011

Ansökningarna närmar sig!


Lagstads skolas nior är fyllda av spänning. Ansökningarna till nya skolor sker efter sportlovet nästa vecka. Många vet redan vart de ska söka, men minst lika många till funderar febrilt på alternativ. Möjligheterna är oändligt många och det är så mycket vi kan välja mellan!Hur ska vi göra för att kunna bestämma oss? Vilka alternativ har vi? Valet står mellan gymnasier och yrkesskolor i hela Finland. Alla gymnasier med sina olika principer och lärare,hur ska vi kunna veta att vi väljer just det rätta gymnasiet? Och alla yrkesskolor med sina olika yrken,hur ska vi veta vad vi vill jobba med i framtiden? Det är svårt, det må jag säga, trots att vi fått mycket kunskap och hjälp.

Jag själv har haft många alternativ och jag har tvekat mycket. Först var jag säker på att jag ville till yrkesskola, för jag ville ha ett jobb snabbt och komma framåt snabbt, få en utbildning som var mer än bara allmänbildande. Allmänbildning tyckte jag att jag hade tillräckligt av. Och vad? Vill jag veta mer kan jag ju läsa hemma! Den stora frågan var VAD jag ville studera i yrkesskolan. Och vilken yrkesskola. Inget yrke intresserade mig storligen,och alla yrkesskolor var långt borta. Efter en tid av undersökningar bestämde jag mig för medieassistent i Helsingfors och bildartesan i Borgå. I Borgå kunde jag ju bo hela veckan på internat. Jag behövde inte resa dit varje dag. Länge var jag säker på att dessa var de rätta alternativen för mig. Men jag besökte några gymnasier och blev tveksam. Just nu är mina alternativ två gymnasier i Helsingfors, bildartesan i Borgå och medieassistent i Helsingfors - i just den här ordningen. Jag känner mig säker,men vem vet?Kanske jag hinner ändra min åsikt fler gånger.
Lycka till åt alla nior med ansökningen!

- Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar