fredag 13 november 2015

Äta, sova, Hubu?

I torsdags (12.11) fick vi i 8s tillsammans med stora klassen vara med om droginfo under hälsokunskaps lektionen. Lektionen går vid namnet Hubu, och vad det är har vi i 8s tagit reda på.

Vi fick möjligheten att intervjua de personer som stod bakom lektionen.

- Vem är ni?

- Sofia, jag jobbar med EHYT. Jag är Rosa och jag studerar.

- Hur länge har ni jobbat med Hubu?

- Jag har jobbat sedan januari och Rosa började för ungefär 2 veckor sedan.

- Vad är Hubu?

- Hubu är förkortat av Huumetietobussi och vi har droginfo lektioner i skolor.

- Varför har ni valt att jobba med detta?

- Jag tycker att det är viktigt att prata om det, säger Sara.

- Jag tycker om att jobba med unga och det är viktigt att de får information om olika slags droger och rusmedel, vi finns till för att hjälpa om det behövs, säger Rosa.

- Hur ofta kommer ni till skolor och föreläser?

- Varje vecka eller då det behövs, säger de.

Droginfo lektionen var intressant. Det är bra att få mera information om saker som man bara hört nämnats tidigare.

Tack Sara och Rosa!

Idag åker alla 8:or till Alberga för att gå på bio. Vi ska se en film som heter "Äta, sova, dö". Filmen handlar om 20 åringen Rasa som jobbar med att paketera grönsaker. Han bor tillsammans med sin pappa i en småstad i nord-östra Skåne. Rasa blir av med sitt jobb på fabriken och börjar jobba för att han skulle kunna stanna kvar i sin hemstad.

Efter en vecka med mycket program blir det skönt med veckoslut!
Hälsningar 8s!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar